dilluns, 22 de maig de 2017

LA FESTA MAJOR DE LA PROGRAMACIÓ I ROBÒTICA EDUCATIVES

Vam ser nou a la Jornada de Programació i Robòtica Educativa (JPRE17)

I ja van quatre ocasions en que un representant de l'escola va a aquestes jornades, encara que som uns nouvinguts donat que enguany es celebraven les que fan nou.

Com sempre els agrada recordar als pioners que van estar a les primeres jornades, els assistents a dia d'avui són més de 10 vegades els que ells van ser, i fins i tot queda gent en llista d'espera. Aquesta cita ha esdevingut ineludible per tots aquells que es dediquen a la programació i robòtica educativa. Si algú no hi era segur que tenia una bona raó.

La Jornada va començar amb un repàs d'en Frank Sabater de la història d'Scratch, ara que ha fet 10 anys, i una taula rodona d'experts en que es va debatre sobre el pensament computacional i com caldrà que s'integri en els diferents àmbits de l'educació. Va sorgir l'inevitable STEAM i com aquesta manera de veure l'educació en que es treballin els coneixements de forma connectada, cercant que els alumnes assoleixin un aprenentatge més reals va sent cada vegada més present.

En la pausa-cafè vam poder veure projectes de diferents escoles i saludar a, cada vegada més, coneguts i companys d'idees i somnis.

Abans i després de dinar va ser el torn dels dos blocs de ponències, on vam poder conèixer de primera mà diferents experiències dutes a terme per tota Catalunya. Van sorgir temes com la robòtica a infantil, els superordinadors, el Big Data, o el moviment Maker.

video
Dos de nosaltres vam assistir al taller que la Carolina Crespo, i un grup dels seus alumnes de segon d'ESO de l'Institut Bellvitge, van fer sobre robots programats amb Bitbloq i controlats amb AppInventor. Al mateix temps el tercer de nosaltres participava en la construcció amb Lego WeDo i Makey Makey, i la seva posterior programació amb Scratch de la ma de l'Hugo Cardillo de l'escola La Parellada.

Aquestes jornades sempre serveixen per renovar idees i compartir inquietuds amb altres docents i amb experts en programació i robòtica educativa. Per si teniem alguna mena de dubte, tots nosaltres hem vist clara la necessitat d'incloure la programació en disciplines no necessàriament tecnològiques. Per aconseguir un aprenentatge el més significatiu possible, hem de provocar que, a l'hora d'assolir un concepte o procediment, intervinguin el màxim de zones del cervell. ¿Per què no aprendre gramàtica o coneixement del medi tot creant un programa, un joc o una màquina que ens demostri que el noi o noia ha estat capaç de raonar sobre el significat i el funcionament de l'aspecte treballat?

Actualment les noves metodologies i dinàmiques d'aula, donen la possibilitat de treballar de manera cooperativa diàriament. Un marc perfecte per aconseguir que els nostres alumnes siguin creatius, competents i protagonistes dels seu aprenentatge en aquest món que els ha tocat viure.  




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada